Πέμπτη 23 Σεπτεμβρίου 2010

DISCOUNT






Είναι πασιφανές και αδιαμφισβήτητο ότι ζούμε στην εποχή που θριαμβεύει το discount, δηλαδή η έκπτωση όχι μόνο σε καταναλωτικά είδη αλλά και σε ιδέες, απόψεις, πολιτική κρίση, κοινωνική ευθύνη, άσκηση της εξουσίας και γενικότερα πολιτισμό।

Το discount παγκοσμίως, εδώ και πολλά χρόνια είναι μια από τις τεχνικές πωλήσεων καταναλωτικών αγαθών. Πρόκειται συνήθως για χαμηλότερης ποιότητας ή μη γνωστής μάρκας αγαθά τα οποία πωλούνται σε μικρότερη τιμή από όμοιά τους και αναφέρονται είτε σε καταναλωτές που δεν έχουν δυνατότητα να αγοράσουν άλλα πιο ακριβά προϊόντα είτε σε άλλους που θεωρούν ότι μπορούν να εξυπηρετήσουν συγκεκριμένες ανάγκες με φτηνότερα προϊόντα. Έτσι τα discount καταστήματα υπάρχουν εδώ και δεκαετίες στον ανεπτυγμένο κόσμο και συνυπάρχουν αρμονικά με τα υπόλοιπα.
Τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα έχουν κάνει την εμφάνισή τους και μάλιστα πολλαπλασιάζονται σαν μανιτάρια τέτοιου είδους καταστήματα. Ο αριθμός τους αυξάνεται ραγδαία γιατί θριαμβεύουν και επικρατούν των ομοίων τους επειδή οι Έλληνες συρρέουν για να αγοράσουν αγαθά, τα οποία είναι χαμηλής ποιότητας και τις περισσότερες φορές άχρηστα, γιατί είναι πάμφθηνα. Το φαινόμενο αυτό οφείλεται στον εξυπνακισμό, τη ματαιοδοξία, το καταφερτζιλίκι και τη μωροφιλοδοξία του νεοέλληνα στοιχεία του χαρακτήρα του που οφείλονται στην γονιδιακή αλλοίωση που υπέστη υπό τον τούρκικο ζυγό. Την επόμενη μέρα ο νεοέλλην του καφενείου θα επαίρεται στους γνωστούς του ότι ψώνισε πάμφθηνα αγαθά, άσχετα αν αυτά είναι άχρηστα ή ακόμη και επικίνδυνα και θα καταλήξουν γρήγορα στις διογκωμένες χωματερές μας.
Όμως αυτή η discount ιδεολογία επικρατεί και στην υπόλοιπη ζωή μας εκτός από τις καταναλωτικές μας συνήθειες. Καταρχάς το discount στυλ ζωής και αντίληψης των πραγμάτων καλλιεργεί σε άκρατο βαθμό η τηλεόραση προβάλλοντας φτηνά και ευτελή προϊόντα σε όλο της το φάσμα από το γελοίο ειδησεογραφικό και ψυχαγωγικό πρωινό, στο κατάπτυστο life style σχεδόν πορνό μεσημεριανό και τέλος στο αιμοσταγές, πολύωρο, εισαγγελικό βραδινό. Και επειδή πια δεν είμαστε ό, τι και όσο διαβάζουμε αλλά είμαστε ό, τι βλέπουμε με μανία στο κουτί, αποκτούμε όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά, τα κάνουμε κτήμα μας και τρόπο ζωής και έκφρασης την επομένη.
Καθ΄ εικόνα και κατ΄ομοίωσίν μας πλασμένοι όμως είναι και οι πολιτικοί που μας εκπροσωπούν, οι οποίοι εκμεταλλεύονται την ύπνωσή μας και όλος τους ο αγώνας πια δεν είναι η άσκηση της πολιτικής, η επικράτηση της κοινωνικής δικαιοσύνης, το κράτος πρόνοιας, η πρόοδος του λαού, παρά η προσωπική τους προβολή και image making τους. Δεν είναι τυχαίο που και αυτή η κυβέρνηση όπως και η προηγούμενη δίνει τεράστιο βάρος, σχεδόν αποκλειστικά στην επικοινωνία. Δηλαδή το πώς θα περάσει ένα πράγμα επικοινωνιακά, ασχέτως αν είναι επικίνδυνο ή ακόμη και καταστροφικό για το μέλλον μας. Οι φτηνοί λοιπόν πολιτικοί, χρησιμοποιούν το ισχυρότερο μέσο χειραγώγησης στην παγκόσμια ιστορία, την επίσης φτηνή τηλεόραση για την επιβολή των θέλω τους και των πιστεύω των μεγάλων δυνάμεων που στην ουσία μας κυβερνούν, στους discount νεοέλληνες. Και από ότι φαίνεται τα καταφέρνουν άνετα, αν λάβει κανείς υπόψη του την κατάρρευση σε μερικές νύχτες εργατικών δικαιωμάτων, αποτέλεσμα πολυετών αγώνων που συνέβη με διαταγή ξένων δυνάμεων και επεβλήθη στον λαό με λυσσαλέα επικοινωνία και πλύση εγκεφάλου.
Το τραγικότερο όλων όμως και αυτό που θα αφαιρέσει τα θεμέλιά μας και θα μας οδηγήσει στην καταστροφή, είναι η εφαρμογή της discount ιδεολογίας και στον πολιτισμό. Στο όνομα της περικοπής και της οικονομίας στα πάντα η οποία λανσάρεται άριστα και πείθει - ΠΡΟΣ ΘΕΟΥ μην ευτελίσουμε και περικόψουμε τον κινηματογράφο, το θέατρο, τη μουσική, τις επιχορηγήσεις σε φορείς που πραγματικά παράγουν πολιτισμό, τη λειτουργία των χώρων που αναπαράγουν πολιτισμό.
Γκρεμίζεται το δικαίωμά μας για δωρεάν παιδεία, για δωρεάν υγεία, για πρόνοια, για εργασία, για ελεύθερη έκφραση, ας μην αφήσουμε να γκρεμιστεί ή να πουληθεί σε κανένα discount market το οικοδόμημα που έχτισε η μεγαλύτερη μεταρρυθμίστρια της μεταπολίτευσης η Μελίνα Μερκούρη και αποτέλεσε μέχρι τώρα τη βάση για τη διαφορετικότητά μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: